tiistai 5. marraskuuta 2013

Kaunein sana


Kaunein sana.

Tehtyäni ensi singlen alkoi 2003 nälkä kasvaa saada kokonainen levyllinen musiikkia omista lauluista. Olin kirjoitellut lauluja pöytälaatikkoon ja ajankohta alkoi tuntua sopivalle koostaa niistä kahdentoista kappaleen kokonaisuus. Näin julkaisin levyn Kaunein sana. Spotifyn lisäksi levyä jakelevat iTunes sekä Deezer.

Kaunein sana - kappaleen nuotit

Olin edellistä singleä tehdessä liittynyt kaikkiin mahdollisiin järjestöihin, joihin on kuuluttava saadakseen julkaista ja kustantaa (kirjoittamaansa) musiikkia. Niin että kaikki tulee oikein ja voisi saada jokusen euron korvaustakin julkisesta esittämisestä. Ensinnäkin Teostoon säveltäjänä,sanoittajana sekä sovittajana. Sopimus kopiostoon painetun nuotin varalta. Ja orkesteri-ilmoitussopimus keikoilla esitetystä omasta musiikista. Kuten myös teoston NCB osastolta tallennuslupa levylle. Sopimus Gramexiin painetun levyn esiintyjä/kustantaja esityskorvausten kotiuttamiseksi oikein ja ÄKT:stä hankitut tuottajatunnukset. Niin olisi ollut energian tuhlausta nähdä moinen vaiva pelkän singlen takia.

Olimme rakennelleet kunnan avustuksella soittotiloja, joista lopulta kehittyi studio erillisine äänitarkkaamoineen. Valmistumisensa myötä 2002 tilat alkoivat toimia täydellä käyttöasteella ja levyille johtaneita äänityksiä alkoi tulla enenevissä määrin. Minä ehätin ensimmäisenä julkaisemaan täyspitkän levyn.

Mantun soittotila.
Levytys alkoi lokakuussa 2002. Ensimmäisten sessioiden komppiryhmään pyysin rumpuihin Hannu Nenosen. Bassoa soittivat Jari Mäkinotko ja Kalle Parviainen. Olin opetellut äänittämistä (josta kerron myöhemmin), joten toimin levyllä äänittäjänä ja kitaristi-laulajana. Aikataulusyistä johtuen Hannu kävi soittamassa rummut ensin ja bassot otettiin erikseen. Biisit soittojärjestyksessään olivat seuraavat:

Kuva:Pitäjäläinen

Yksin illasta iltaan on hidas suffle kuuskytluvun italoiskelmän hengessä. Saksalaisesta schlagerista melodisen innoituksensa saaneessa melodiassani oli ongelma, jota en pystynyt erittelemään ennen kuin Martti Hautsalon vinkistä. Laulumelodian kolmannessa tahdissa peräkkäiset sävelet muodostivat ns. pirun kvintin eli tritonuksen, joka ei sopinut tämän laulun luonteeseen lainkaan. Joten muuttamalla melodialinjaa tuossa kohtaa ongelma poistui. Lyriikassa johtoajatuksena on että jumiutuneessa parisuhteessa eteenpäin voi päästä vain itseään muuttamalla. Komppiryhmän lisäksi urkuja soitti Petri Summanen

Kaunein sana on ns. kantri joka oli saanut innoituksensa J Karjalaisen biisistä Hän. Tässä biibissä tekstin idea on sana, joka on avain kaikkeen hyvään, haaveisiin, unelmiin ja toiveisiin. Kyseistä sanaa ei laulussa vaan koskaan mainita. Hehe. Äänitys mentiin samalla kokoonpanolla kuin edellinen. Lauloin itselleni vielä stemmoja.

Rokin räime biisi tuli tehtyä Elviksen Jailhouse Rockin hengessä lisäten vauhtia, Hurriganesmaista bassoa ja Albert Järvis-kitaraa. Teksti on tehty "sataman kapakan villikissa"-idealla. Tässä kieli poskessa luodussa räimeessä halusin crossover muusikkona haistattaa pitkät ahdasmielisesti musiikkiin suhtautuville. Bassoraidan biisiin soitti Kalle Parviainen. Kappale huvittaa minua edelleenkin.

Himalaja Beat, tuo löysän twistin-tempoinen Surf mentiin samalla rytmiryhmällä kuin edellinen.
Biisissä tavoiteltiin The Shadowsin henkeä, mutta kyllä siitä tuli sitten ihan oman näköisensä rautalankaviritys.

Kannssas kahden kappaleeseen, joka on soitettu Badding tähdet tähdet tyyppisellä soundilla, tekstin kirjoitti Sirpa Pentikäinen ja komppiryhmä Hannu rummuissa sekä bassossa Jari.

Aion tulla kotiin kappaleen sessioissa mieleen tuli jotain Kari Tapiomaista "suomikantria".
Samalla ryhmällä edellisen tapaan soitetussa biisissä fiilistellään kotiin paluusta Lasse Mårtensonin käännösiskelmä vaikuttein.

Rakkauden siivin aurinkoon, joka oli jakson viimeinen, palataan Sirpan tekstiin ja Badding-laivat tyyppiseen suomi-iskelmä musiikkikuvaan samalla soittajaporukalla kuin edellisessä.

Vuoden vaihduttua 2003 alkuvuodesta soitot jatkuivat tutulla komppiryhmällä.

Miksauspöydässä käytettyjä kanavakohtaisia merkintöjä.

Aikaan toukokuun on lapsuusvuosiin suloisen haikeasti luotaava bossa, johon fonit sooloineen kävi soittamassa Martti Hautsalo. Viulussa Mari Koivusalo ja koskettimissa Petri Summanen.

Tiellä oon taas, rock-iskelmä jossa Sirpan kolmas teksti. Tutun komppirymän lisäksi Mari soitti viulut ja musetteharmonikkaa sooloineen vuoden 2000 harmoniikan soiton duettosarjan maailmanmestari Teijo Rekononen

Jääkukka teksin kirjoitti Jouko Lehtolainen ja on taattua perusiskelmää. Hannu, Jari, Petri combolla mentiin. Soolo akustisella ja kuoro-osuudet lauloi mainiosti Veli-Matti Ranta.

Tämä yö ja tunteet on puolestaan Kyösti Timosen tekstillä laulettua ja elektro-akustisella kitaroitua beatia triolla soitettuna.

Pieni, oma ystäväin on viime hetkillä mutta nopeasti syntyt sävellys, jossa mennään akustisessa "nuotiokitara" hengessä.

X-Files Blues on biisi joka joka ei mahtunut levylle, koskapa poikkesi aika tavalla muusta materiaalista. Olin ehtinyt unohtaa koko jutun. Tätä blogia varten penkoessa vastaan tuli kymmenen vuotta arkistossa maannut backup samoista äänityssessioista saaden nimekseen nyt X-Files Blues. Kappale on tehty samalla crossover meiningillä kuin rokin räime. Ja se menee näin:



Soitto-osuuksien jälkeen miksasin ja masteroin levyn. Niko Mykkänen otti kuvat ja Tiina Hursti teki ley outin. Levyt painettiin maaliskuussa. Levyn julkkarijuhla oli pienimuotoinen kakkukahvittelu projektissa mukana olleille. Paikallislehti pitäjäläinen kirjoitti levystä jutun:

12.5.2003 Pitäjäläinen



Näin vuosia myöhemmin ja pitkästä aikaa levyn kuuneltuani on todettava, että se on ehdottomasti oman aikansa hieno dokumentti. Laulu on vielä tummaa baritonia.

Kappaleet ja musisointi, kyllä ne voi allekirjoittaa vielä tänä päivänäkin


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti